lördag 23 juli 2011

En mörk värld

Det är en betydligt mörkare värld som man vaknade upp till idag. De attentat som i går inträffade i Norge gör att jag idag känner en stor sorg. Jag känner sorg för de drabbade människorna, deras familjer och vänner, men jag känner också en sorg för att detta är ett angrepp på demokratin.

Att detta är en attack mot demokratin i allmänhet och en attack mot norska arbetarpartiet i synnerhet råder det ingen större tvekan om. Jag ska erkänna att jag är ganska dåligt insatt i norsk inrikespolitik men å andra sidan så finns det ingenting som rättfärdigar detta. Att ett hat på det här sättet drabbar oskyldiga människor är djupt tragiskt.
Som en relativt ung politiker med ett förflutet i ungdomsförbundet gör att jag känner extra stark för AUF idag. Jag har varit med på många CUF-stämmor genom åren och jag vet vilken glädje och vilket engagemang som alltid har präglat dessa sammankomster. Jag antar att samma glädje och samma engagemang också präglade AUF:s sommarläger. Detta har nu förvandlats till ett helvete och jag kan bara tänka mig vilken sorg och förtvivlan de ungdomar som deltog känner idag.

Enligt de uppgifter som figurerar i media så är det en och samma gärningsman till de båda dåden, rapporter gör också gällande att det är en person med högerextrema åsikter som har gjort detta.
I västvärlden har vi under de senaste 10-åren blivit matade med hotet från den internationella terrorismen och då företrädesvis från islamistiska terrorgrupper. Detta dåd visar på att de högerextrema grupperna är minst lika farliga. Det är viktigt att vi nu tar kampen med dessa grupper, vi ska inte sjunka så lågt att vi tar till våld utan för att citera Norges statsminister Jens Stoltenberg, "svaret på dessa handlingar är mer demokrati".

Det är utav en stor vikt att ALLA nu står enade till demokratins försvar, att vi alla gemensamt synar antidemokratiska grupperingar i sömmarna och ser till att de inte får ett inflytande över våra liv och vår vardag.

Mina tankar går som sagt till alla drabbade och deras familjer, mina tankar går också till norska arbetarpartiet och AUF, och en dag som denna så är även AUF:are.

Inga kommentarer: