onsdag 1 april 2009

En glädjens dag

Idag så kommer riksdagen att rösta igenom förslaget om könsneutrala äktenskap, jag kan inte annat säga än att det är en glädjens dag.
Äntligen så blir vi av med en lagstiftning som diskriminerar dom människor som inte vill något annat än att få gifta sig med den person man älskar, oavsett om den personen är av samma kön.

Äntligen så blir nu dom samkönade paren likställda rent juridiskt med heterosexuella par.

Lagförslaget är bra och jag har inga problem att ställa mig bakom det men på en punkt får jag nog ändå erkänna att jag är lite Kristdemokrat i smyg. Det gäller den punkten att samfunden inte skall ha någon vigselrätt. Kyrkan är skild från staten och den myndighetsutövning som vigselrätten innebär bör inte ligga på samfunden utan enbart på staten.

I övrigt så är detta ett mycket bra förslag som jag applåderar.

Inga kommentarer: