måndag 19 maj 2008

Vård för papperslösa

Inför tisdagens debatt i riksdagen angående "Förslag till lag om hälso- och sjukvård åt asylsökande (2007/08:105)" så har diskussionen om vård för papperslösa blossat upp ordentligt. CUF:s förbundsordförande Magnus Andersson har tillsammans med ett antal andra centerpartister runt om i Sverige skrivit ett öppet brev till centerpartiets riksdagsgrupp angående det lagförslag som man förväntas att rösta igenom på tisdag.

Lagförslaget innebär att Sverige kommer att bryta mot dom mänskliga rättigheterna genom att papperslösa inte kommer att få rätt till subventionerad sjukvård. Jag som humanist och som medlem i ett parti som menar att man är ett humanistiskt parti har mycket svårt att förstå hur man ens kan fundera på att rösta för förslaget som det ligger. Missförstå mig inte, det finns mycket i förslaget som är bra men att på detta sätt utestänga en grupp människor som befinner sig innanför landets gränser och fruktansvärt inhumant.

Jag tycker heller inte om att öppet kritisera personer som jag tycker bra om, men jag kan tyvärr inte låta bli i det är fallet. När jag läser Fredrick Federleys blogg så blir jag faktiskt lite mörkrädd. Han menar att den enkla lösningen på problemet är att dessa personer anmäler sig hos migrationsverket så är dom inte papperslös längre. Det är ju helt befängt att tro att detta löser några som helst problem. Det finns ju en anledning till varför dessa människor inte väljer att gå den vägen, dom åker ut ur landet helt enkelt.

Jag försvarar inte på något sätt systemet med papperslösa människor som befinner sig i Sverige, och vi måste verkligen hitta en lösning på detta problem. Men vi kan heller inte acceptera att dessa människor utsätts för orättvisor och utnyttjas i olika sammanhang. Vi är alla emot när det uppdagas via media att papperslösa utnyttjas som lågavlönad arbetskraft, då är det minsta man kan begära att vi också protesterar när riksdagen vill bryta mot dom mänskliga rättigheterna för samma grupp människor.

Inga kommentarer: