onsdag 21 maj 2008

Lagen klubbad

Som väntat så klubbades det nya lagförslaget om "Förslag till lag om hälso- och sjukvård åt asylsökande (2007/08:105)" igenom utav riksdagen, bara vänsterpartiet och miljöpartiet hade förstånd att rösta emot. Detta innebär att Sverige nu tar plats i den humanitära bottenligan i Europa, något som gör att jag idag skäms över att vara svensk politiker.

Debatten har stundtals varit hård inför det här beslutet och jag kan konstatera att det är ett starkt splittrat Centerparti i frågan. När jag har hört argumentationen från flera av våra företrädare i riksdagen så blir jag mörkrädd. Flera av dessa personer pratade sig varma för att systemen aldrig får sättas framför människan innan dom kom in i riksdagen, nu har det tydligen ändrats och det är beklagligt.
Vi har nu en lag i Sverige som träder i kraft den 1/7 2008 som indirekt utestänger dom människor som visstas i Sverige från sjukvården. Jag vet att förespråkare för lagen har med en dåres envishet hävdat att så inte är fallet. Man menar att det står inskrivet i laget att alla människor ska ha rätt till akut vård. Det man missar är att det också står i lagen att denna vård ska betalas av dom själva. Det är det som är poängen mina vänner, vilken papperslös människa som inte har något jobb eller som möjligtvis jobbar svart för 20-30 kronor i timmen har råd att betala sin egen sjukvård, INGEN!!!!!! Så med andra ord stänger vi dom ute från den svenska sjukvården och vi bryter samtidigt mot konventionen om dom mänskliga rättigheterna.
Det är djupt beklagligt att mitt eget parti ställt sig bakom denna orättvisa lag men än mer förvånande är faktiskt att Socialdemokraterna gör det, dom som brukar anklaga alla andra för att bedriva en orättvis politik.

Vi motståndare till den här lagen förlorade, det var inte oväntat att vi gjorde det men jag tror inte att kampen har varit förgäves. Jag ställer nu stort hopp till den utredning som kommer till hösten och jag hoppas att dessa orättvisor kommer att rättas till.

Mer fins att läsa på DN.

Inga kommentarer: