torsdag 17 juni 2010

En sorgens dag

Trots att solen skiner och att det är underbart väder så har jag svårt att glädjas en dag som denna, det är en sorgens dag.

Riksdagen kommer idag att rösta igenom riksdagens energiproposition som kommer att göra det möjligt att bygga ut kärnkraften. Tyvärr så måste jag gå emot min egen regering i den här frågan Det torde vara allmänt känt vad jag tycker om kärnkraften och för mig så kan aldrig kärnkraften bli en del av en ekologiskt hållbar energiförsörjning. För mig som Centerpartist så känns det här allt annat än bra.
Våra riksdagsledamöter och partiledning kommer idag att gå emot det som Centerpartiet har kämpat för i många många år, vi kommer också att gå emot den folkomröstning som har gjorts och som faktiskt sa att kärnkraften skulle avvecklas.

Jag har tidigare bett om fyra stycken modiga borgerliga riksdagsledamöter som skulle våga att trots regeringen och rösta ner propositionen, jag har insett att dessa ledamöter inte finns och just därför är detta en sorgens dag.

Inga kommentarer: