onsdag 2 juni 2010

Nu måste omvärlden agera

Ibland händer det något i världen som man blir extremt förbannad på och man känner att man genast vill skrika ut sin vrede. Men ibland är det ganska bra att låta saker och ting sjunka in innan man börjar gapa och gorma för just då när man är så där jäkla förbannad så är det ganska lätt att det kommer ut ett och annat ogenomtänkt ord.

Det är ungefär så jag har hanterat min ilska dom senaste dagarna över Israels brott mot folkrätten.

Den attack som Israelisk armén genomförde mot Ship to Gaza är inget annat än ett brott mot folkrätten. Jag har vi flera tillfällen tidigare försökt att redogör min syn på själva konflikten så det kommer jag inte att gå in på igen.
Detta inlägg kommer enbart att handla om attacken och om Israels blockad mot Gaza.

Det är nämligen så att jag anser att även blockade bryter mot folkrätten, Israel släpper nämligen inte in något till det behövande folket i Gaza. Dom hävdar att blockaden är till för att förhindra att vapen förs in i Gaza, men då infinner sig naturligtvis frågan, när blev mat och mediciner vapen? Nä, i själva verket så är detta en krigshandling ifrån Israel som inte är riktad mot den Palestinska staten utan enbart mot det Palestinska folket.

När det gäller attacken mot Ship to Gaza så är detta odiskutabelt ett brott mot folkrätten. Enligt uppgift så utfördes attacken på internationellt vatten vilket gör Israel till pirater och kidnappare. Ship to Gaza utgjorde inget hot mot Israel, dom ville bara hjälpa ett folk som har lidit i årtionden.

Nu kan inte omvärlden blunda längre, utan att lägga någon värdering just nu i konflikten i övrigt så kan inte omvärlden acceptera den här typen av attacker.

Inga kommentarer: