onsdag 5 november 2008

En lättnadens suck

Jag tror att det var många människor runt om i världen som drog en sådan när det idag på morgonen (svensk tid) stod klart att Obama blir USA:s nästa president, jag var en av alla dessa människor.

Det blev dock ingen jordskredsseger men ändå tillräckligt stor och tillräckligt tydlig.
Ska vi enbart räkna vunna elektorer så kan det i det närmaste betraktas som en ren utklassningseger men så är ju som sagt inte riktigt fallet.
Jag har flera gånger kritiserat det amerikanska valsystemet och jag är mycket förundrad över hur ett land som sägs vara världens största demokrati kan har ett valsystem som är så komplicerat och på gränsen till odemokratiskt.
Systemet med elektorer gör att principen "en människa en röst" sätts ur spel eftersom en röst i en mindre delstat är mindre värd än en röst i en större delstat. Systemet kan också leda till att den kandidat som vinner valet har mindre procentuellt stöd än sin motståndare, men ändå vinna valet eftersom man vinner rätt delstater, valet 2000 är ett sådant exempel.

Detta skedde tack och lov inte den här gången vilket ökat Obamas möjligheter att lyckas.
Risken är nu att många av dom som stöttat Obama nu tror att allt kommer att bli guld och gröna skogar, så blir det naturligtvis inte.
Obama är långt ifrån felfri rent politiskt men det finns ändå tillräckligt mycket positivt för att han skall vara värd det stöd han nu har fått.
Jag hoppas framförallt att USA nu ska få en miljöpolitik som i alla fall skulle kunna närma sig att vara värd namnet, det är jag övertygad om att vi inte skulle ha fått om republikanerna vunnit.
Att det sedan finns en del mörka sidor hos Obama så som hans motstånd till frihandel får vi väl ha överseende med en dag som denna.

Nu får vi se hur Obama klarar av att uppfylla alla löften och förhoppningar, vilket kanske inte blir helt lätt. Obama tillträder mitt under en av dom värsta finanskriser som vi har haft i modern tid vilket gör att hans handlingsutrymme är kraftigt begränsat.
Risken är att förhoppningarna på Obama är så stora så att folket i USA förväntar sig en omedelbar förändring, vilket kanske inte är möjligt.

Jag hoppas ändå och tror att Obama reder ut det här och att ett av världens största länder äntligen tar några kliv i rätt riktning.

Inga kommentarer: