måndag 26 januari 2009

Bra beslut av CUF

Centerpartiets ungdomsförbund har fattat ett beslut om att inte delta i en ljusmanifestation för Israel, Magnus Andersson som är CUF:s förbundsordförande skriver om beslutet på sin blogg och på politikerbloggen. Jag tycker att det är ett väldigt bra och välgenomtänkt beslut.

Konflikten mellan Israel och Hamas är betydligt mer invecklad än så, det går inte att ställa sig på en sida och sedan skylla helt och hållet på den andra sidan. Jag håller med i mycket av Magnus resonemang men inte i alla delar. Jag anser inte att hela problemet stavas "Hamas", bara halva. Den andra halvan stavas Israel.

Israel attackeras med jämna mellanrum utav Hamas genom raketbeskjutningar och självmordsbombare. Detta är naturligtvis inte acceptabelt och naturligtvis ska Israel ha rätten att försvara sig, däremot kan jag tycka att Israels "hämndaktioner" är något överdimensionerade. Däremot har Israel ett tungt ansvar för att försöka föra fredsprcessen vidare. Israel måste respektera dom gränser som drogs upp vid bildandet av staten Israel, man måste också acceptera Palestina som en självständig stat. Jag tror att detta är två väldigt viktiga pusselbitar i byggandet av fred i mellanöstern.

Palestina å sin sida har minst lika tunga delat att ta tag i, om inte tyngre. Staten Palestina måste återta kontrollen över Gazaremsan och avväpna Hamas. Hamas är en terrorstämplad organisation som bedriver just terrorverksamhet. Dom erkänner heller inte staten Israel och har som sitt mål att driva ut alla judar från det forna Palestina.
Den palestinska myndigheten måste återta kontrollen över sitt territorium, för detta behöver man omvärldens stöd och framför allt för västvärlden. Västvärlden måste också börja ställa hårdare krav mot Israel och där har USA en väldigt viktig roll att spela.

För att sammanfatta det hela så är detta en mycket komplicerad konflikt som definitivt inte är svart eller vit, det går inte att bara ta ställning för en sida i konflikten.
Ordna därför en manifestation för dom verkliga förlorarna i det här meningslösa kriget, dom civila på bägge sidor. En sådan manifestation är jag säker på att CUF skulle ställa upp på, jag skulle i alla fall göra det.

Inga kommentarer: