måndag 8 juni 2009

En stor besvikelse

Valet blev en stor besvikelse, även om jag aldrig har trott på den för höga målsättningen på 3 mandat så hade jag ändå hoppats på två mandat.

Dom övriga resultaten är inte så förvånande, men ärligt talat så trodde jag att PP skulle komma upp i två mandat.

Det fins dock en sak att glädjas åt, nämligen valdeltagandet. Även om det fortfarande är för lågt så är det på rätt väg, kanske så börjar svenska folket få upp ögonen för EU-frågorna.

Vad var det som gick fel? Jag tror inte att det fins något enkelt svar på detta. Naturligtvis så drabbas vi negativt av FRA-lag och IPRED-lag, jag tror att vi hade haft ett bättre resultat om vi hade agerat annorlunda i dessa frågor. Men jag är inte säker på att detta är hela förklaringen, jag har själv inget bra tips på vad det var mer än detta som gick fel.
Det viktiga nu är att partiet sätter sig och analyserar valresultatet både på central nivå och på lokal nivå för att lära sig av ev. misstag så att dessa inte görs om i nästa valrörelse.

Tänkte också kommentera valet ur ett länsperspektiv.

Dom flesta partier hade ganska små förändringar i förhållande till förra valet.
Centerpartiet fick 10,6 % vilket innebär en minskning på 3,2 %, lite stor minskning i ett län som traditionellt är ganska centerstarkt, dock så följer ju länet den trend som fins i hela riket.

Vänsterpartiet svarade för en minskning på hela 4,4 % vilket är ganska väntat med tanke på hur det har gått på riksplanet.

PP får 6,6 % i Kalmar län vilket inte är direkt chockerande.

Jl tappar hela 11,3 %, detta är heller inte förvånande, det som är förvånande är hur dom kunde få 14,6 % i förra valet.

Det som är oroande är den ändå relativt kraftiga framgång som SD har haft i länet, dom fick 3,2 % vilket är en ökning med 2,8 %. Detta ser jag som mycket oroande och vi etablerade oh demokratiska partier måste börja ta debatten mot dessa främlingsfientliga krafter på ett mycket bättre sätt om inte deras framgångar ska fortsätta.

Siffrorna i Oskarshamns kommun följer i mångt och mycket siffrorna i övriga länet, C och V tappar, Jl förlorar nästan allt stöd, PP ligger en bit över 6 % och SD går framåt.

Här i länet så var det också ett annat val denna dag, dom bägge Ölandskommunerna röstade om en ev. sammanslagning av dom bägge kommunerna. Även om jag nu inte är ölänning så tillåter jag mig att ha en uppfattning i frågan, tyvärr för Ölands del så blev det en tydligt nej till en sammanslagning. Jag tror att Öland hade tjänat stort på att slås samman till en kommun. Bra dock att dom öländska politikerna visar att det är folket som bestämmer i en demokrati när man innan valet gick ut och lovade att resultatet skulle följas oavsett vilken sida som vann.

Lokla medier om resultatet i EU-valet:
Barometern- Miljöpartiet jublar efter valsuccé
Barometern - Piratpartiet seglar in
Barometern - Så röstade väljarna i Kalmar län
Nyheterna - Piraterna seglar in i parlamentet
Nyheterna - Grönt jubel över siffrorna
Nyheterna - Rapport från Socialdemokraternas och Alliansens valvakor

Inga kommentarer: