fredag 8 maj 2009

EMU och plattskatt

Just nu är det stora diskusioner om EMU och plattskatt. Det fins reservationer i kommitén i bägge dessa frågor. Kommitén vidhåller den uppfattning som partiet haft tidigare, dvs att vi fortfarande ska vara emot både EMU (utreda efter finanskrisen) och emot plattskatt.

När det gäller plattskatten så är det i huvudsak CUF som driver frågan med stöd från några fler. I EMU debatten så är det ganska många som debbaterar både för och emot men om man ska tolka aploderna som kommer efter dom olika inläggen så känns det som om kommitén kommer att vinna stämmans gehör.

Jag deltog nyss i debatten om EMU, jag är som dom flest redan vet en stor motståndare mot EMU så då kan ni också räkna ut vilken sida i debbatten jag står på.
Jag stör mig dock en hel del på ett argument som finns hos dom som förespråkar reservationen. Dom pratar mycket om "ett solidariskt ansvar" gentemot övriga europa.
Då må jag vara egoistisk, och jag skäms inte ett jävla dugg för det.

För mig handlar det inte om att vi ska vara solidariska mot övriga europa, jag vill inte äventyra Sveriges, svenska folkets och svenska företags ekonomi för att känna mig solidarisk med övriga Europa.

Redigerat klockan 10:29

Det blev ett ganska klart och tydligt avslag på dom båda reservationerna.

Inga kommentarer: