tisdag 5 maj 2009

Sexköpslagen

CUF fattade i helgen som gick det något tvivelaktiga beslutet att arbeta för att skrota sexköpslagen, jag misstänker att dom kommer att driva den linjen på partistämman i slutet av veckan.

Debatten om sexköpslagen startade inom CUF på den sista stämman som jag var ombud på i Kalmar 2007, då bestämde sig stämman för att avslå förslaget, nu har man alltså ändrat sig.
På sätt och vis så kan en liten del av mitt socialliberala hjärta förstå argumentationen, jag skulle också köpa den om jag kunde vara 100% säker att ingen prostituerad kvinna eller man tvingades till sin prostitution, om jag kunde vara 100% säker på att allt var frivilligt i alla lägen, det kan jag dock inte.

För mig räcker det att en enda prostituerad i det här landet tvingas till den verksamheten för att jag ska tycka att sexköpslagen är berättigad och till och med riktigt bra.

Jag tänkte ta ett rent hypotetiskt exempel, det är inte särskilt realistiskt och många av er kanske tycker att det är rent löjligt men jag tar det ändå. Det är egentligen en fråga till er som menar att frivilliga avtal ska gälla.
"En person vill helt enkelt inte fortsätta leva. Han är för rädd för att begå självmord men han vill verkligen få ett slut på sitt lidande. Till slut så väljer han att ta kontakt med en annan person med tvivelaktig moral och beställer helt enkelt ett mord på sig själv, mot betalning och han får som han vill. "
Skall den person som utförde mordet dömas för mord? Det var ju trots allt ett frivilligt avtal.

Som jag skrev så är denna lilla historia helt sanslöst orealistisk och kanske rent utav löjlig men det spelar ingen roll, min poäng med det hela är att bara för att ett avtal är frivilligt så behöver det inte vara rätt.

Just därför kommer jag aldrig att kunna rösta för det förslag som vann gehör på CUF stämman, dvs. att avskaffa sexköpslagen.

Inga kommentarer: