tisdag 10 mars 2009

Energi- och Klimatpropositionen

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om enrgi- och klimatpropositionen som regeringen nu har presenterat Många utav sakerna var ganska väntade och flera utav förslagen är riktigt bra. Tyvärr så blev jag ändå ganska besviken på vissa områden.

Jag kan konstatera att det tydligen inte ska vara möjligt att leva och bo på den svenska landsbygden. Jag är besviken på Maud och Andreas då dom verkar ha övergett den gamla Centerpartistiska devisen om att hela Sverige ska leva.
Jag vill gärna ha en förklaring till hur människor som bor på landsbygden ska klara av att leva kvar där. Man är ofta helt enkelt tvungen att ha två bilar för att få vardagspusslet att gå ihop, man tvingas att köra ganska mycket bil då man ska ta sig från och till jobbet samt när man behöver skjutsa barn till olika aktiviteter eller kompisar. Att vi höjer koldioxidskatten och fordonskatten är ett riktigt hårt slag i magen på dessa människor och det kommer att bli riktigt svårt för oss Centerpartister att förklara varför.

Det som kommer att bli ännu svårare att förklara är hur vi kan vara med att lägga ett förslag som innebär att vi sänker återbetalningen av koldioxidskatten till dom gröna näringarna. Svenska bönder har i decennier arbetat i motvind och där dom inte ens är i närheten av att kunna konkurera på lika villkor med sina europeiska kollegor. Det är tragiskt att Centerpartiet nu är med och slår undan benen för dessa yrkesgrupper.

Jag kan slutligen bara konstatera att det tydligen är så att vi som bor på den svenska landsbyggden inte är värda något i statens ögon, det är tydligen så att man måste bo i Stockholm för att kunna leva.

Inga kommentarer: