onsdag 11 mars 2009

Äntligen får Malm ta ansvar!!! eller?

Kommunalrådet Peter Wretlund (s) uttalade sig i gårdagens Oskarshamns Tidningen att partiet inte kommer att stressa fram en kandidat som efterträdare till avgående Ulf Nilsson som ordförande i socialnämnden. Han påpekade att det viktiga var att det blir en duktig person som kan verksamheten och att man tills vidare låter nämndens arbete ledas av 1:e vice ordförande Bo Malm (v).

Jag måste säga att jag ändå jublade lite när jag läste detta, äntligen får Malm ta ansvar för den ekonomiska politik han själv har varit med att skapa.
Redan i dagens tidning så ger han dock svar på tal, "jag och mitt parti tänker inte spara inom omsorgerna." Jag kan ju inte säga att jag är direkt förvånad över uttalandet, faktiskt inte ens besviken, jag hade faktiskt inte räknat med något annat. Men läget är ändå ganaska bekymmersamt för herr Malm, socialnämnden saknar nästan 40 miljoner inför 2010 och hur gärna Malm verkar vilja annorlunda så är det Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som har ställt till med detta och det är också dom som måste reda upp det, men vi i alliansen lovar att hjälpa till om majoriteten är villiga att lyssna på goda förslag.

Men som sagt, Vänsterpartiet och Malm försöker nu återigen att smita undan ansvaret, detta är en beprövad taktik från vänsterns sida då det sker allt som oftast. Vänsterpartiet i Oskarshmns kommun har en märklig förmåga att kunna bedriva oppositionpolitik i majoritetställning, det är inte många som kan det, men dom kan.

Inga kommentarer: