torsdag 26 mars 2009

Migrationsverket har gjort det igen

I bland (eller ganska ofta faktiskt) så blir jag så trött på Migrationsverket och deras hantering av sina ärenden.
Här i Kalmar län bor en familj från Kosovo, dom har tagit sig till Sverige för att försök rädda livet på sin 4-åriga dotter Erona. Hon lider dels av en missbildning i hjärnan och den operation som hon genomförde i Kosovo har inte löst problemet, utan snarare förvärrat det, dessutom så har Erona en obotlig hudsjukdom.
Migrationsverket har nu fattat det minst sagt tveksamma beslutet att det inte råder "synnerligen ömmande omständigheter" eller som det tidigare kallades "humanitära skäl" och familjen och Erona ska således utvisas.

Detta trots att familjen har kunnat visa upp intyg från en chefsläkare på universitetssjukhuset i Pristina att den vård som Erona behöver inte finns att få i hemlandet.

Jag blir så in i helvete besviken på Migrationsverket då detta inte alls är första gången något sådant här händer. Vi har sett det flera gånger tidigare, att sjuka barn utvisas till ett land där dom inte kan få vård.

Sverige har skrivit under FN:s barnkonvention men Migrationsverket ser till att den bryts med jämna mellanrum.

Jag hoppas av hela mitt hjärta och jag håller alla tänkbara tummar för att Migrationsverket skall ta sitt förnuft till fånga och att Erona får stanna i Sverige så att hon kan få möjlighet till vård och en möjlighet till ett bra liv här i Sverige.

Media om Erona

Inga kommentarer: